• 021-76220388
  • kavoshmo.bs@gmail.com
  • تهران- پارک فناوری پردیس- خ دانش 4- پ 165- ساختمان فناوران- ط 1 - واحد 105

طرح توجیهی هتل و هتل آپارتمان

با توجه به افزایش روز افزون گردشگری داخلی و ورود بیش از حد گردشگران خارجی به ایران گردشگری به یک صنعت تبدیل شده و با کمبود هتل در اغلب استان ها و ناتوان بودن دولت در تامین هزینه‌های احداث هتل ها، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این زمینه را پررنگ تر کرده است.

طبق آمار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال 1396 تعداد 2.159.882 نفر گردشگر بین‌المللی به کشور وارد شده اند.

احداث هتل و هتل آپارتمان

صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان دارا است.
به نظر کارشناسان، این صنعت از توسعه‌ای که شایسته آن است برخوردار نبوده‌است. از دلایل آن می‌توان به آماده نبودن بسترهای اقتصادی مناسب در ایران برای جذب سرمایه‌گذاری در ساخت هتل و سایر صنایع جانبی این حوزه اشاره کرد. صنعت گردشگری چهارمین صنعت درآمدزا در ایران است.

کمبود هتل های 3، 4 و 5 ستاره در کشور و همچنین ارزآوری 3 تا 5 هزاردلاری (توجیه اقتصادی) به ازای ورود هر گردشگر سلامت به کشور و خمایت دولت از بخش خصوصی احداث هتل اقتصادی خواهد بود.

محل احداث هتل:

پس از برآوردهای مالی اگر تصمیم به احداث هتل گرفته اید در مرحله اول باید محل هتل را از همه نظر بسنجید؛ هرچه زمین مورد نظر ارزان تر باشد میتوان هتلی بزرگتر احداث نمود. سپس بررسی کنید که:

آیا مردم آن منطقه جشن و رویداهای خود را در هتل‌ها برگزار میکنند یا خیر؟ در این صورت هم میتوان در بعضی شب ها پذیرایز جشن‌های عروسی و تولد مردم بود

آیا منطقه از نظر وجود جاذبه‌های گردشگری غنی است و توان جذب تعداد زیادی گردشگر را در تمامی فصلها دارد یا خیر؟ مهمترین عامل در احداث هتل وجود گردشگران زیاد در آن منطقه است. چون درآمد اصلی شما قرار است از گردشگران است که شب را در هتل اقامت میکنند.

وضع مالی مردم چگونه است؟ پول، پول می‌آورد. پس اگر مردم منطقه وضع مالی خوبی داشته باشند پول بیشتری به جیب شما میرود. البته باید خدمات با کیفیت و بهتری ارائه دهید.

آیا مردم عادت دارند که در خارج از منزل غذا صرف کنند یا خیر؟ اگر جواب مثبت است با ایجاد یک رستوان زیبا در محدوده هتل میتوانید از مردم خود منطقه درآمد خوبی داشته باشید.

آیا کار در آن شهر شبانه‌روزی است و هتل می‌تواند شب و روز به کار خود ادامه دهد یا خیر؟ در این صورت هتل شما شبانه روز فعالیت میکند.

ساختمان هتل:

ساختمان هتل باید یک طبقه زیر همکف، طبقه همکف و چند طبقه بالای همکف داشته باشد که طبقه زیر همکف شامل؛ رستوران اصلی، فست فود، تأسیسات، لاندری و انباری میباشد. طبقه همکف از پذیرش، لابی، کافی شاپ، نمازخانه مردانه و زنانه، سرویس بهداشتی، بخش اداری و  چندین اتاق دو تخته تشکیل شده باشد و بقیه طبقات هم باتوجه به وسعت هتل دارای چندین اتاق متنوع می‌باشد.

1.      اتاق یک نفره: اتاق یک نفره Single نامیده می شود و دارای یک تخت بوده.

2.      اتاق دو نفره: اتاق دو نفره Double یا Twin نامیده می شود . Double یعنی اتاقی که یک تخت دو نفره به هم چسبیده دارد و Twin اتاقی است که دو تخت مجزا دارد.

3.      اتاق سه نفره: اتاق سه نفره Triple نامیده می شود، دارای ۳ تخت تک نفره و یا یک تخت تک نفره و یک تخت دونفره به هم چسبیده می باشد.

4.      سوئیت (Suite): به اتاقی گفته می شود که قسمت جلوی آن مختص پذیرایی و پشت آن اتاق خواب قرار گرفته است.

5.      آپارتمان (Apartment): عبارت است ازیک هال و پذیرایی با یک، دو و یا سه اتاق خواب که هر کدام دارای دو تخت است.

6.      استودیو (Studio): به اتاقهایی گفته می شود که در بدو ورود به شکل اتاق پذیرایی دیده می شود ولی در صورتی که مبلها یا کاناپه ها را به صورت تختخواب در آورند حکم اتاق خواب را خواهد یافت.

7.      کانکتد روم (Connected Room): دو اتاق تودرتو را می گویند، هر دو اتاق به راهرو اصلی هتل راه دارد و هر کدام به تنهایی یک اتاق کامل است.

8.      کابانا (Cabana): اتاقی است هم کف، که پنجره آن به محوطه ای باز می شود که متصل به استخر شناست.

9.      فیستا سوئیت (Fiesta Suite): این نوع سوئیت ها معمولاً برای استراحت بعد عروسی است.

برای مدیریت بهتر هتل بهتر است از افراد با تجربه و کسانی که رشته مدیریت هتلداری خوانده‌اند استفاده کنید.

آمار گردشگران:

با توجه به آمارها: مشهد، تهران، رشت، قم، ساری، بندرانزلی، شیراز، اصفهان، کرمانشاه و چالوس با بیشترین تعداد سفر، ده شهرستان با بیشترین گردشگر پذیر در کشور ایران در تابستان سال هزار و سیصد و نود و دو بوده‌اند. عمده سفرها در شهرستان‌های مشهد، تهران، قم، ساری، شیراز، اصفهان و چالوس از نوع سفرهای با اقامت شبانه و عمده سفرها در شهرستان‌های رشت، قزوین و بندرانزلی از نوع سفرهای بدون اقامت شبانه بوده‌است. شهرهای مشهد، تهران، رشت، شیراز و قم ۵ شهری بوده‌اند که بیشترین مقصد اصلی سفر را به خود اختصاص داده‌اند.

ساخت هتل در استان های زنجان، البرز، ایلام، قزوین و… هم انتخاب خوبی است. اسکان مسافران در مدارس کار بسیار اشتباهی است.

مجوز ساخت هتل

طبق  اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:
حداقل متراژ زمین جهت احداث هتل 400 متر مربع – هتل آپارتمان 300 متر مربع – سفره خانه سنتی 300 متر مربع – مجموعه های گردشگری 5000 متر مربع.

شما برای گرفتن مجوز باید: توان مالی مناسب داشته باشید؛ عرصه و زمین مورد نیاز جهت اجرای طرح داشته باشید؛ و در نهایت طرحی مناسب و توجیه پذیر لازم است.

شرایط صدور مجوز:

1.      توجیه پذیر بودن طرح گردشگری با توجه به موقعیت مکان مورد نظر برای اجرای طرح

2.      شاخص های اهلیت سرمایه گذار (شامل: توان مالی مجری، توانایی تامین وثایق، ارائه گواهی عدم بدهی غیرجاری به سیستم بانکی از مراجع ذیصلاح (بانک مرکزی،سایر بانک ها)

3.      پاسخ مثبت استعلام سازمان های ذیربط در خصوص احداث تاسیسات گردشگری

4.      نحوه تامین مالی (شخصی یا بانکی و …) مشخص باشد.

زمان مورد نیاز برای صدور مجوز: 30 روز
طبقه مجوز: غیر صنفی
دریافت کننده مجوز: اشخاص حقیقی و حقوقی

هزینه ساخت هتل

هزینه ساخت هتل 4 و 5 ستاره در کلان‌شهرها؛ بالغ بر 100 تا 300 میلیارد تومان است و در شهرهای کوچک مبالغ کمی کمتر است.
هزینه ساخت یک هتل پنج ستاره تقریباً مبلغ 50 میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد. تخصیص وام ارزان به هتل سازان دلیلی بر حمایت های دولت است.

 

شرکت مشاوران کاوش آمادگی خود را جهت تدوین طرح توجیهی احداث هتل جهت ارائه به سرمایه گذاران، بانک ها، سازمان ها و ... اعلام می نماید.

طرح های توجیهی تدوین شده توسط شرکت مشاوران کاوش بصورت کامل بوده و شامل:

- مطالعات بازار و تحقیقات بازار

- مطالعات فنی و عملیاتی

- مطالعات مالی

به همراه

- نرم افزار کامفار

می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

-

ارتباط با ما

  • موبایل: 09904260060
  • تلفن ثابت: 76220388-021
  • فکس: 76220388-021
  • ایمیل: kavoshmo.bs@gmail.com
  • آدرس پستی: تهران- کیلومتر 20 جاده دماوند- پارک فناوری پردیس- خ دانش 4- پ 165- ساختمان فناوران-ط 1- واحد 105- کدپستی: 1654120618