• 021-76220388
  • kavoshmo.bs@gmail.com
  • تهران- پارک فناوری پردیس- خ دانش 4- پ 165- ساختمان فناوران- ط 1 - واحد 105

مراحل توجیه طرح فنی و اقتصادی در یک نگاه

نخستین مرحله از فرایند بررسی توجیه پذیری هر طرحی مربوط به مطالعات بازار آن می باشد. هر طرحی با توجه به ماهیت آن دارای محصولات یا

خدمات (که در حالت کلی محصول نامیده می شود )گوناگونی می باشد که هدف از اجرای آن طرح، ارائه محصول به بازار مصرف است .براین اساس پس از

شناسایی بازارهای مصرف محصول و تعیین بازار هدف مورد نظر بایستی به بررسی همه جانبه این بازار اهتمام ورزید. مهم ترین مواردی که در مطالعات بازار

طرح ارائه می گردد شامل تعیین آمار مربوط به میزان تولید، واردات، صادرات و مصرف محصول مورد نظر در طی سالهای مختلف در کشور و همچنین پیش

بینی این موارد در طی سالهای آتی می باشد.

- مطالعه در خصوص نحوه گرفتن مجوزها 

- مطالعه در خصوص تعیین سرمایه مورد نیاز 

- مطالعه در خصوص شکل گیری سازمان و شرکاء 

- مطالعه در خصوص منابع مالی و سخت افزاری و نرم افزاری 

- مطالعات فنی طرح 

- مطالعات بازار یابی طرح 

مطالعات فنی طرح :

در بررسی های فنی ابتدا مکان سنجی ومتعاقب آن پس از بررسی های لازم در ویژگی های محصول و همزمان روش های مختلف تولید (محصول)، مناسب

ترین تکنولوژی که با فرهنگ کاری و توانایی های بالقوه صنعت تناسب داشته باشد انتخاب و پیشنهاد می گردد.

- مکان یابی طرح ( شامل مواد اولیه، نیروی انسانی، بازار، قوانین و مقرارت،تسهیلات زیربنایی و اقلیم) 

- مشخصات محصول (شامل اجزای تشکیل دهنده، استاندارده ها) 

- انتخاب تکنولوژی (نحوه انتقال فناوری، عوامل موثر در انتخاب تکنولوژی و...) 

- انتخاب روش تولید محصول 

- برآورد تقاضای تامین نشده 

- انتخاب ظرفیت طرح (ظرفیت متناسب با بازار هدف و تکنولوژی ، ظرفیت متناسب با نیاز اقتصادی و تامین منابع مالی و..) 

- مشخصات فنی طرح (مشخصات فرایند تولید ، ظرفیت انتخابی، مشخصات محصول و...)

مطالعات بازار :

تجزیه و تحلیل بازار، مطالعه ای حساس و مهم برای تعیین دامنه سرمایه گذاری، برنامه تولید، ظرفیت کارخانه و فن آوری مورد نیاز بوده و در پاره ای از موارد

می تواند در تعیین محل اجرای طرح نیز نقش بسزایی را ایفا نماید .پس از بررسی محصول، تقاضای بالفعل و یا بالقوه که قابل تامین باشد مورد ارزیابی قرار

گیرد . درمرحله بعد به جهت اینکه مبحث رقبا در تعیین شناخت و اندازه بازار هدف تاثیر گذار ا ست به ترتیب مورد مطالعه قرار گیرد ونهایتاً برنامه بازاریابی

ارائه شود.

- اهداف و استراتژیهای کلان سرمایه گذاری 

- اهداف پروژه (تشریح ماموریت ها و قلمرو فعالیت، تعیین اهدف د ر قالب ملاحضات اقتصادی) 

- شناخت محصول ( کالای مصرفی، نیاز و خواسته، روش تولید و...) 

- رقابت (رقابت مستقیم و غیر مستقیم در بازار، تجزیه و تحلیل رقبا، برتری ما نسبت به رقباو...) 

- برآورد تقاضای برآورد نشده 

- تعیین بازار هدف( تشریح روش مطالعه بازار ، اندازه نسبی بازار،ویژگی های بازار هئق، موقعیت در بازر هدف و ...) 

- برنامه ریزی بازار یابی ( استراتژی قیمت، محصول ، توزیع، تبلیغات و ورود به بازار)

تعیین سرمایه مورد نیاز

- تعیین سرمایه ثابت 

- تعیین سرمایه در گردش 

محاسبات مالی

- تهیه برنامه اجرایی از سال صفر تا زمان بهره برداری 

- تهیه برنامه اجرایی از زمان بهره برداری تا یک بازه زمانی مشخص 

- محاسبه قیمت تمام شده محصول و... 

طرق تامین مالی و اطلاعات تسهیلات مالی

تامین منابع مالی :برای اجرای طرح از روش های ذیل پیش بینی شود:

- سرمایه مجری طرح 

- تسهیلات بلند مدت 

- شراکت با اشخاص حقیقی یا حقوقی 

- تسهیلات اعطایی دولت 

محاسبات اقتصادی

- تجزیه و تحلیل سود و ضرر ، 

- محاسبه جریان نقدی تا زمان اجرا

-

ارتباط با ما

  • موبایل: 09904260060
  • تلفن ثابت: 76220388-021
  • فکس: 76220388-021
  • ایمیل: kavoshmo.bs@gmail.com
  • آدرس پستی: تهران- کیلومتر 20 جاده دماوند- پارک فناوری پردیس- خ دانش 4- پ 165- ساختمان فناوران-ط 1- واحد 105- کدپستی: 1654120618